K-centrum Mladá Boleslav
Sociální a adiktologické služby pro uživatele drog a jejich blízké poskytované ambulantní formou.

+420 724 290 697
pondělí - pátek, 10:00 - 17:00
30 klientů/den
Poslání
K-centrum Mladá Boleslav je nízkoprahové zařízení poskytující sociální a adiktologické služby uživatelům drog a jejich blízkým osobám. Služby jsou poskytovány odborně, v souladu s individuálními potřebami klientů. Cílem je umožnit klientům K-centra vést a rozvíjet běžný způsob života. Ve vztahu k široké veřejnosti je nejdůležitější hodnotou ochrana veřejného zdraví.
Stručná nabídka služeb
- Kontaktní práce: Kontaktní prací rozumíme specifický druh kontaktu s uživatelem služby, který má za cíl vytvořit dostatečnou vzájemnou důvěru a podmínky potřebné k rozvíjení kontaktu a poskytování dalších služeb. Součástí kontaktní práce je hledání a upevňování hranic komunikace s uživatelem a kultivování schopnosti vyjádřit své potřeby a naučit se využívat existující nabídky služeb. Kontaktní práce má nejčastěji podobu rozhovoru. Odehrává se během klientovy návštěvy v zařízení.
- Základní sociální poradenství: Je poskytováno všem osobám, které se na službu obrátí, a to i těm, které nespadají do cílové skupiny. Jedná se především o předání informací spojených s řešením nepříznivé sociální situace a s možností využití adekvátních služeb.
- Harm reduction program: Jedná se o výdej sterilního injekčního materiálu a dalších doplňků. Zároveň je přijímán použitý injekční materiál k bezpečné likvidaci. Cílem služby je minimalizace rizik plynoucích z injekčního užívání drog.
- Testy na infekční choroby: Jedná se o provádění orientačních testů na hepatitidu typu B a C a vir HIV. Tato služba je určena pro injekční uživatele drog a jejich sexuální partnery. Nedílnou součástí testování je předtestové a potestové poradenství.
- Informační servis: Poskytování informací z oblasti méně rizikového užívání návykových látek, bezpečného sexu, z oblasti zdravotní a sociální, které pracovník předává klientovi za účelem snižování rizik. Pracovník tak činí buď na základě klientovy žádosti, nebo na základě skutečností, které vyplývají z aktuální situace klienta.
- Odkazy a zprostředkování do jiných služeb a s tím související doprovody klientů: Jde o poskytnutí všech informací nutných nebo vhodných k účinnému kontaktování a využívání služeb poskytovaných jinými institucemi. Jedná se zejména o odkazy na zdravotnické a sociální služby, pomoc při kontaktu s úřady, potenciálními zaměstnavateli, odkazy do léčebných zařízení. Klienta je možné v případě potřeby do těchto zařízení doprovodit.
- Poradenství: Poradenstvím v K-centru rozumíme proces, kdy pracovník poskytuje klientovi podporu a vedení v různých oblastech jeho života s cílem zlepšit životní situaci klienta. Poradenství může být jednorázové nebo dlouhodobé (délka trvání je zpravidla předem přibližně stanovena pracovníkem a klientem). Jedná se o předléčebné poradenství, poradenství sociální, právní, osobní a poradenství pro rodiče.
- Možnost využití telefonu a internetu: Využití internetu a telefonu nabízíme za účelem obstarávání běžných záležitostí a udržení kontaktu se sociálním prostředím.
- Hygienický servis: Služba je určená klientům, kteří nemají možnost vykonávat osobní hygienu včetně praní prádla např. z důvodu bezdomovectví, nedostupnosti podobných služeb apod.
- Korespondence: Jedná se o možnost být v kontaktu se zařízením prostřednictvím korespondence.
- Nácvik dovedností: Jedná se o nácvik praktických dovedností, jejichž osvojením a rozvojem klient udržuje osobní a sociální dovednosti, které podporují jeho integraci do společnosti. Patří mezi ně například komunikace a jednání s institucemi a zaměstnavateli, tvorba životopisu, nácvik uživatelských dovedností v práci na PC apod.
- Situační intervence: Jedná se o sociálně terapeutickou práci v konkrétních situacích, při kterých pracovník vstupuje do interakcí, které nastávají mezi uživateli služby, přináší podněty a reflektuje danou situaci.
- Samospráva: Jde o výkon prací spojených s provozem K-centra, zejména úklidových prací a dalších pomocných prací.
- Krizová intervence a první pomoc: V případě potřeby je klientům poskytována krizová intervence a první pomoc.
Služby jsou poskytovány zdarma.

Cíle
Cíle ve vztahu ke klientům:
- Minimalizace zdravotních a sociálních rizik, která vyplývají z užívání drog.
- Motivace uživatelů drog ke změně životního stylu směrem ke stabilizaci zdravotního stavu a sociální situace.
- Motivace uživatelů drog k abstinenci, zvyšování informovanosti o metodách a smyslu léčby.
- Poskytování podpory osobám blízkým uživatelům drog.
Cíle ve vztahu k široké veřejnosti:
- Prevence výskytu infekčních chorob (zejm. hepatitid, HIV/AIDS).
- Bezpečná likvidace použitého injekčního materiálu.
Cílová skupina
Uživatelé drog
Osoby blízké uživatelům drog (partneři, rodinní příslušníci, přátelé aj.)
Principy
Nízkoprahovost
Potřebnost
Bezpečí a důstojnost
Odbornost
Spolupráce

Ondřej Šulc, DiS. – vedoucí centra
Tým
- Zuzana Bednářová – kontaktní pracovnice
- Jaroslav Vdovičík - kontaktní pracovník
- Tereza Sedláková - kontaktní pracovnice
Pracovníci služby splňují kvalifikační požadavky dle zákona č. 108/2006 Sb., další vzdělávání probíhá také v souladu s tímto zákonem. Supervize je zajišťována externím odborníkem.
Projekt byl realizován za finanční podpory Úřadu vlády České republiky a Rady vlády pro koordinaci protidrogové politiky.
Tento projekt je financován s finančním přispěním Středočeského kraje.
Tento projekt je realizován za finanční podpory města Mladá Boleslav.
Město Mladá Boleslav poskytuje K-centru Mladá Boleslav zdarma prostory pro realizaci služby.
Tento projekt byl realizován za finanční podpory ŠkoEnergo Fin.
Projekt „Společně a odborně - podpora spolupráce a kvality nízkoprahových sociálních služeb“
Naše organizace prostřednictvím K-centra Mladá Boleslav je zapojena do projektu „Společně a odborně - podpora spolupráce a kvality nízkoprahových sociálních služeb“, reg. č. CZ.03.2.63/0.0/0.0/19_098/0015188, který realizuje Česká asociace streetwork, z.s., a který je zaměřen na podporu rozvoje kvality v nízkoprahových soc. službách pracující formou kontaktní práce prostřednictvím nastaveného systému podpory. Projekt dále vytváří síť jako platformu pro spolupráci soc. služeb mezi sebou a s veřejnou správou a samosprávou. Součástí projektu je pilotování metodiky evaluačního nástroje pro služby a vytvoření materiálu doporučených postupů pro nízkoprahové soc. služby. Projekt je realizován v celé ČR vyjma hl. města Prahy a zapojí se do něj 61 nízkoprahových soc. služeb.