CO LZE OČEKÁVAT?

"Pokuste se spolu hovořit tak otevřeně, jak jen to bude možné o věcech, o kterých jste dosud spolu nehovořili, neměli jste možnost či odvahu."

I. Boszormenyi-Nagy

Rodinného poradenství se účastní všichni členové rodiny nebo alespoň někteří z nich.

Poradci vytváří prostor k tomu, aby si členové rodiny mohli společně promluvit o současné situaci, kterou potřebuje rodina vyřešit, jak vznikla, koho zasahuje, kdo ji jak prožívá, jak ji jednotliví členové vnímají, co jim na daném stavu vyhovuje a co ne.

Při rodinném poradenství považujeme rodinu za systém, který je vzájemně propojený.

Chování jednoho člena rodiny má vliv na všechny ostatní její členy. Je přirozené, že se rodiče a děti vzájemně silně ovlivňují. Cílem poradenství je, zjednodušeně řečeno, aby s pomocí a podporou poradců směřovalo společné setkávání k pochopení i uchopení toho vlivu, následně pak k vyřešení situace, která se doposud stále opakovala. Přerušením opakování nevhodných postupů se všem členům uleví, rodina získá návod a sílu k postupnému zlepšování vzájemných vztahů.

Vhodné použití rodinného poradenství

Občasné potíže jsou někdy součástí života každé rodiny. Přesáhnou-li však únosnou mez, když se stanou pravidelnou součástí dne, když mají dopad na pohodu a klid celé rodiny, když se „nepohoda“ zevnitř přenese ven, nebo naopak, když vnější události negativně působí na dění uvnitř rodiny, je vhodné využít konzultaci s poradci.

Kdy je tedy rodinné poradenství vhodné konkrétně?

  • Prochází-li rodina vnitřní krizí,
  • rodiče prochází krizí partnerskou,
  • rodina prochází rozvodovou situací,
  • když jeden nebo více členů rodiny se necítí dobře v mezirodinných vztazích,
  • nedaří se vzájemná komunikace mezi partnery, rodiči a dětmi,
  • nedaří se změnit a řešit mezigenerační konflikty,
  • vznikají nedorozumění při příchodu nového partnera do rodiny,
  • vývojově náročné situace v rodině – narození dítěte, krize středního věku,
  • potíže se separací dítěte – nástup do mateřské školky, návrat ženy do zaměstnání,
  • výchovné potíže, kdy dítě „neposlouchá“ a zlobí doma, případně jinde,
  • děti a dospívající nerespektují autoritu dospělého,
  • dlouhodobé problémové chování dítěte,
  • nově vzniklé změny v chování dítěte a dospívajících,
  • úzkostné stavy dětí i jiných členů rodiny,
  • psychosomatická onemocnění dětí i jiných členů rodiny,
  • problémy se školním kolektivem, zařazení do třídy, pocity osamělosti,
  • zvládání hyperaktivity (ADHD), potíže s koncentrací pozornosti a náp
  • adnou pomalostí,
  • noční děsy, pomočování (enuréza), sebepoškozování,
  • když došlo v rodině k nějaké traumatické události,
  • když se projevují obtíže v dospívání dětí a jejich separaci,
  • podpora při uspořádání vztahů a pravidel mezi rodiči a rodiči a dětmi.